Češi stále více nakupují lokální potraviny, i když čelí překážkám

Profilovka
03. 09. 2024

ČR - 03.09.2024

Česká veřejnost se začíná stále více zajímat o lokální potraviny. Podle aktuálního průzkumu CVVM zaměřeného na spotřební chování občanů vyplývá, že téměř dvě pětiny obyvatel (39 %) mají o toto téma zájem. Přestože většina populace se o lokální potraviny příliš nezajímá, více než polovina dotázaných (55 %) alespoň občas tyto potraviny nakupuje.

Mezi hlavními důvody pro nákup lokálních potravin Češi uvádějí jejich čerstvost, podporu místních zemědělců a kvalitu. Lokální produkty jsou často upřednostňovány právě pro jejich čerstvost (17 %), přičemž 15 % lidí chce svým nákupem podpořit místní zemědělce. Dalších 13 % respondentů považuje tyto potraviny za kvalitnější.

Nejvíce kupované lokální produkty zahrnují ovoce, zeleninu, vejce a med. Překvapivě 65 % respondentů uvedlo, že by byli ochotni za lokální potraviny zaplatit více než za dovážené, přičemž nejčastěji by byli ochotni připlatit až o 25 %.

Průzkum však také odhalil několik překážek, které brání častějšímu nákupu lokálních potravin. Největším problémem je jejich dostupnost a časová náročnost při jejich nákupu. Polovina lidí (52 %) by si pro lokální potraviny byla ochotna dojet do vzdálenosti menší než 20 kilometrů, ale pětina respondentů (21 %) by si pro ně vůbec nechtěla jezdit.

Česká veřejnost vnímá nabídku lokálních potravin v místě svého bydliště velmi rozporuplně. Přibližně 42 % lidí je s ní spokojeno, zatímco stejný podíl ji považuje za nedostatečnou. Nejvíce lidem chybí lokální ovoce a zelenina, ale také maso, ryby a mléčné výrobky.

Výzkum ukázal, že 91 % dotázaných by podporu produkce lokálních potravin uvítalo. Zároveň však většina respondentů považuje současnou podporu ze strany státu, krajů a mikroregionů za nedostatečnou. Od roku 2020 se počet lidí, kteří jsou s podporou spokojeni, výrazně snížil. Češi vnímají jako hlavní překážky pro rozvoj lokálních potravin levnou zahraniční konkurenci, byrokracii a konkurenci velkých zemědělských podniků v ČR.

Průzkum jasně ukazuje, že Češi jsou ochotni investovat do lokálních potravin, pokud budou mít snadnější přístup k širší nabídce těchto produktů. To by mohlo přinést nové příležitosti pro místní producenty, kteří by mohli využít rostoucího zájmu o kvalitní a čerstvé potraviny z regionu.

Zdroj: CVVM

Foto: PxHere

CVVM výzkum lokální potraviny Češi

Výběr článků
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 23 minutami
ÚSTÍ NAD LABEM - 28.11.2025 Až do 21. prosince mají občané Ústí nad Labem příležitost přímo ovlivnit podobu veřejného prostoru ve...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 5 hodinami
LITOMĚŘICE - 28.11.2025 Litoměřičtí kriminalisté obvinili manželský pár z Parbuzicka z trestného činu podvod; dvojice podle vyšet...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 6 hodinami
OSEK - 28.11.2025 V sobotu 29. listopadu se osecký klášter stane dějištěm významné kulturní události. Ústecký kraj zde pořádá adv...
Premium články
Autor: Kama spol. s r.o.
Kama spol. s r.o. – 26. 11. 2025
ČR - 26.11.2025     /Advetorial/ Spojení pletací příze a kuchyňského vybavení může znít jako oxymóron, ale pro tradiční českou zn...
Autor: Somfy
Somfy – 21. 11. 2025
ÚSTECKÝ KRAJ - 21.11.2025  /Advertoriál/ Domov by měl být místem, kde si člověk odpočine od ruchu dne, nadechne se a na chvíli zp...
Autor: ESIMA, s.r.o.
ESIMA, s.r.o. – 13. 10. 2025
CHOMUTOVSKO - 10.10.2025 Značka EBBIE vznikla z radosti, lidskosti a spontánní pomoci v době pandemie. Dnes nabízí ručně šité pro...