Mladí učitelé mizí: Proč je profese nezajímavá, i když se platově zlepšuje?

Profilovka
09. 10. 2025

PRAHA – 09.10.2025

Česká školní inspekce (ČŠI) zveřejnila výsledky mezinárodního šetření TALIS 2024, které potvrdilo rostoucí spokojenost tuzemských pedagogů s jejich pracovními podmínkami a platovým ohodnocením. Zároveň však studie varuje před klesající atraktivitou učitelského povolání pro mladou generaci a nízkou mírou společenské prestiže.

Mezinárodní šetření TALIS, které se v Česku konalo za účasti více než sedmi tisíc učitelů a 368 škol, ukázalo na dva protichůdné trendy. Na jedné straně je se svými pracovními podmínkami spokojeno 84 % českých učitelů. Výrazný posun zaznamenala spokojenost s finančním ohodnocením – se svým platem je nyní spokojeno 47 % dotázaných, zatímco v roce 2018 to bylo pouze 28 %.

Nízká prestiž ohrožuje příchod nových tváří

Navzdory vyšší spokojenosti s platy se profese potýká s nízkým společenským uznáním. Pouhých 22 % učitelů má pocit, že si společnost jejich práce váží, a uznání ze strany politické reprezentace vnímá jen 15 % pedagogů.

Tento nedostatek uznání se promítá i do zájmu mladých. Učitelské povolání se pro začínající generaci stává méně atraktivní volbou, neboť pouze 46 % z nich uvádí, že šlo o jejich první kariérní volbu. Mladí učitelé navíc čelí vyšší míře stresu a problémům s kázní ve třídách, zatímco zkušení pedagogové poukazují hlavně na rostoucí administrativní zátěž.

Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal k tomu uvedl: „Výsledky ukazují, že čeští učitelé jsou profesně motivovaní a technologicky napřed, ale zároveň se potýkají s nízkou prestiží a klesající atraktivitou povolání pro mladé. Pokud chceme udržet kvalitu vzdělávání, musíme posílit společenské uznání učitelů, vytvořit jasný kariérní řád a systematicky podporovat začínající pedagogy.“

Evropská špička v umělé inteligenci

Pozitivním zjištěním je, že čeští učitelé patří v rámci Evropy k lídrům v oblasti digitálních kompetencí a práce s umělou inteligencí. Téměř 54 % pedagogů absolvovalo vzdělávání zaměřené na využití AI ve výuce, což je výrazně více než evropský průměr, který činí 30 %.

Většina učitelů přínosy digitálních nástrojů oceňuje, ale zároveň upozorňuje na rizika spojená s jejich využíváním žáky – zejména možnost, že výsledky práce AI budou studenti vydávat za vlastní.

Ministr školství Mikuláš Bek zdůraznil význam této oblasti: „Čeští učitelé v této oblasti patří k evropské špičce. Je důležité tento náskok udržet a využít.“

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) reaguje na zjištění šetření TALIS plánem na další opatření. Ta mají směřovat k podpoře začínajících učitelů prostřednictvím mentoringu a metodické pomoci, omezování administrativní zátěže a posílení kariérního rozvoje pedagogů v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR 2030+.

Zdroj: TZ MŠ

Foto: Ilustrační foto, AI

školství povolání učitel Mezinárodní šetření TALIS spokojenost učitelů

Výběr článků
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 4 hodinami
JIRKOV - 23.11.2025 Místo, které po léta sloužilo k letnímu osvěžení, se brzy promění v moderní areál plný zábavy. Rada města sch...
Autor: Mostecké listy
Mostecké listy – před 7 hodinami
MOST - 23.11.2025 Dominanta Mostu, hrad Hněvín, má po čase opět funkční gastronomické zázemí. Po rozsáhlé rekonstrukci kuchyně a...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 9 hodinami
ÚSTÍ NAD LABEM - 23.11.2025 Zájem o vakcinaci proti onemocnění COVID-19 i proti chřipce klesá. Krajská zdravotní na tento trend r...
Premium články
Autor: Somfy
Somfy – 21. 11. 2025
ÚSTECKÝ KRAJ - 21.11.2025  /Advertoriál/ Domov by měl být místem, kde si člověk odpočine od ruchu dne, nadechne se a na chvíli zp...
Autor: ESIMA, s.r.o.
ESIMA, s.r.o. – 13. 10. 2025
CHOMUTOVSKO - 10.10.2025 Značka EBBIE vznikla z radosti, lidskosti a spontánní pomoci v době pandemie. Dnes nabízí ručně šité pro...
BRNO - 07.10.2025     /Advertoriál/ Když se kabina uzavře a motor zaburácí, není cesty zpět. Tělo se vmáčkne do sedačky, srdce zr...