PRAHA – 09.10.2025
Česká školní inspekce (ČŠI) zveřejnila výsledky mezinárodního šetření TALIS 2024, které potvrdilo rostoucí spokojenost tuzemských pedagogů s jejich pracovními podmínkami a platovým ohodnocením. Zároveň však studie varuje před klesající atraktivitou učitelského povolání pro mladou generaci a nízkou mírou společenské prestiže.
Mezinárodní šetření TALIS, které se v Česku konalo za účasti více než sedmi tisíc učitelů a 368 škol, ukázalo na dva protichůdné trendy. Na jedné straně je se svými pracovními podmínkami spokojeno 84 % českých učitelů. Výrazný posun zaznamenala spokojenost s finančním ohodnocením – se svým platem je nyní spokojeno 47 % dotázaných, zatímco v roce 2018 to bylo pouze 28 %.
Nízká prestiž ohrožuje příchod nových tváří
Navzdory vyšší spokojenosti s platy se profese potýká s nízkým společenským uznáním. Pouhých 22 % učitelů má pocit, že si společnost jejich práce váží, a uznání ze strany politické reprezentace vnímá jen 15 % pedagogů.
Tento nedostatek uznání se promítá i do zájmu mladých. Učitelské povolání se pro začínající generaci stává méně atraktivní volbou, neboť pouze 46 % z nich uvádí, že šlo o jejich první kariérní volbu. Mladí učitelé navíc čelí vyšší míře stresu a problémům s kázní ve třídách, zatímco zkušení pedagogové poukazují hlavně na rostoucí administrativní zátěž.
Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal k tomu uvedl: „Výsledky ukazují, že čeští učitelé jsou profesně motivovaní a technologicky napřed, ale zároveň se potýkají s nízkou prestiží a klesající atraktivitou povolání pro mladé. Pokud chceme udržet kvalitu vzdělávání, musíme posílit společenské uznání učitelů, vytvořit jasný kariérní řád a systematicky podporovat začínající pedagogy.“
Evropská špička v umělé inteligenci
Pozitivním zjištěním je, že čeští učitelé patří v rámci Evropy k lídrům v oblasti digitálních kompetencí a práce s umělou inteligencí. Téměř 54 % pedagogů absolvovalo vzdělávání zaměřené na využití AI ve výuce, což je výrazně více než evropský průměr, který činí 30 %.
Většina učitelů přínosy digitálních nástrojů oceňuje, ale zároveň upozorňuje na rizika spojená s jejich využíváním žáky – zejména možnost, že výsledky práce AI budou studenti vydávat za vlastní.
Ministr školství Mikuláš Bek zdůraznil význam této oblasti: „Čeští učitelé v této oblasti patří k evropské špičce. Je důležité tento náskok udržet a využít.“
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) reaguje na zjištění šetření TALIS plánem na další opatření. Ta mají směřovat k podpoře začínajících učitelů prostřednictvím mentoringu a metodické pomoci, omezování administrativní zátěže a posílení kariérního rozvoje pedagogů v souladu se Strategií vzdělávací politiky ČR 2030+.
Zdroj: TZ MŠ
Foto: Ilustrační foto, AI
školství povolání učitel Mezinárodní šetření TALIS spokojenost učitelů