
ČR - 23.05.2025
Spotřeba energie „od oka“? ERÚ vysvětluje, kdy se k odhadu přistupuje a co dělat, pokud s vyúčtováním nesouhlasíte
Energetický regulační úřad (ERÚ) zaznamenává v posledních týdnech zvýšený počet dotazů od domácností, které překvapilo jarní vyúčtování energií bez předchozího odečtu elektroměru či plynoměru. Spotřebitelé se ptají, jak je možné, že jim byla spotřeba energie stanovena, aniž by kdokoli fyzicky navštívil jejich odběrné místo.
Podle ERÚ však nejde o chybu. Pokud si zákazník neprovede tzv. samoodečet, a zároveň se k němu nedostaví pracovník distributora, může být spotřeba odhadnuta. Nejedná se však o libovolný odhad, ale o výpočet na základě typových diagramů dodávek (TDD) – tedy modelů spotřeby pro různé typy domácností.
Odhad nesmí být trvalý
Odhadovaná spotřeba smí být použita nejvýše dvakrát po sobě, pak už musí následovat odečet, nebo samoodečet zákazníkem. Pokud tedy letos spotřebitelé dostali vyúčtování s odhadovanou spotřebou, a loňské bylo podobně stanovené, musí další vyúčtování proběhnout na základě skutečně zjištěných hodnot.
„Odhad by měl odpovídat realitě, protože vychází z tisíců měření podobných domácností. Pokud ale konkrétní domácnost výrazně šetří nebo třeba nevyužívá některé spotřebiče, může být výpočet nepřesný,“ říká Markéta Zemanová z Rady ERÚ. V takovém případě mohou zákazníci vyúčtování reklamovat, doložit skutečnou spotřebu, a pokud bude reklamace oprávněná, musí ji dodavatel uznat.
S nedoplatkem ale nečekejte
Pokud vyúčtování ukazuje nedoplatek, doporučuje ERÚ tento nedoplatek včas uhradit. „I když budete reklamovat, je lepší částku uhradit, abyste se vyhnuli sankcím. Pokud dodavatel reklamaci uzná, rozdíl vám samozřejmě vrátí,“ upozorňuje Zemanová.
Dodavatel má na vyřízení reklamace až 30 dní, protože se musí spojit s distributorem, který odhad poskytl. V běžných případech činí lhůta pro vyřízení reklamace 15 dní, ale u reklamace spotřeby se zákonná lhůta prodlužuje.
Jak reklamaci podat a na co si dát pozor
Pokud se spotřebiteli výše spotřeby nezdá, měl by vyúčtování písemně reklamovat u svého dodavatele. Reklamace je zdarma a podmínkou je její podání včas – ideálně co nejdříve po obdržení vyúčtování.
V případě, že dodavatel nedodrží zákonnou lhůtu na vyřízení reklamace, má zákazník nárok na finanční kompenzaci – u elektřiny až 600 Kč za den prodlení, u plynu 750 Kč za den, maximálně však do výše dané příslušnou vyhláškou. O náhradu je potřeba požádat písemně a nejpozději do 60 dnů od porušení lhůty.
Nejlepší obrana? Samoodečet
ERÚ doporučuje spotřebitelům využívat možnost samoodečtu – tedy pravidelně si opsat hodnoty z elektroměru či plynoměru a nahlásit je distributorovi (včetně fotografií měřiče). U dvoutarifního elektroměru je třeba uvádět spotřebu zvlášť pro vysoký a nízký tarif. Informace, jak samoodečet provést, najdou spotřebitelé na webu svého distributora.
Na co si dát při kontrole vyúčtování pozor:
1. Odpovídá vyúčtování reálné spotřebě a navazuje na předchozí období?
2. Je správně uvedená jednotková cena (Kč/MWh)?
3. Jsou započteny všechny zálohy, případně přeplatky?
4. Nejsou nově nastavené zálohy přehnané?
5. Měnil dodavatel v průběhu období ceník, a oznámil to včas?
Pokud si spotřebitel není jistý, může se obrátit i na informační linky ERÚ, které v jarním období často pomáhají s výkladem vyúčtování.
Zdroj: ERÚ
Foto: Ilustrační foto, AI
