ČR - 17.12.2025
Česká obchodní inspekce (ČOI) pokračovala ve třetím čtvrtletí letošního roku v cílených kontrolách internetových obchodů. Zaměřila se především na provozovatele, u nichž existovalo podezření na porušování právních povinností vůči spotřebitelům. Výsledky jsou alarmující – pochybení inspektoři zjistili v 119 ze 133 kontrol, tedy v téměř 90 procentech případů.
Kontroly probíhaly v období od 1. července do 30. září 2025 a týkaly se prodeje prostřednictvím internetu, mobilních aplikací i sociálních sítí. Celkem bylo odhaleno 465 porušení zákonů a nařízení, která souvisejí s nabídkou a prodejem výrobků či služeb na dálku.
Nejčastěji porušovaným předpisem byl zákon o ochraně spotřebitele, a to ve 213 případech. Inspektoři opakovaně naráželi na situace, kdy prodávající neinformovali zákazníky o právech z vadného plnění a možnostech reklamace. Dalším závažným problémem byly nekalé obchodní praktiky, zejména klamavé informace o výrobcích, cenách nebo samotném prodejci, případně zamlčování podstatných údajů. Častým nedostatkem bylo také nejasné či nedostatečné informování o pravosti spotřebitelských recenzí.
Významná část zjištění se týkala také občanského zákoníku, který byl porušen ve 176 případech. Nejčastěji šlo o situace, kdy e-shopy neposkytly spotřebitelům povinné informace před uzavřením smlouvy, především o možnosti odstoupení od smlouvy a jeho podmínkách. V řadě případů zákazníci rovněž neobdrželi smluvní podmínky v textové podobě nebo nebyli jasně upozorněni na to, že potvrzením objednávky vzniká povinnost zaplatit.
Další porušení se týkala jiných právních předpisů v dozorové působnosti ČOI. Celkem nabylo právní moci 107 pokut v souhrnné výši 2,7 milionu korun.
ČOI upozorňuje, že zjištěné nedostatky nejsou výjimečné, ale dlouhodobě se opakují, zejména v oblasti informování o odstoupení od smlouvy, nákladech na vrácení zboží nebo mimosoudním řešení sporů. Kontroly internetových obchodů jsou podle inspekce časově i odborně velmi náročné, přesto zůstávají jednou z jejích priorit.
Ve sledovaném období se inspektoři zabývali také dvěma podněty od spotřebitelů, které se týkaly klamavé prezentace webových stránek. V jednom případě šlo o stránky věnující se exekucím, které mohly vyvolávat dojem, že jsou oficiálním státním zdrojem. V druhém případě se jednalo o prodej dálničních známek na webu, jehož podoba byla zaměnitelná s oficiálními stránkami státu.
Česká obchodní inspekce zároveň připomíná, že vysoký podíl zjištěných porušení souvisí s cíleným výběrem kontrolovaných e-shopů. Inspektoři se zaměřují především na provozovatele, u nichž už předem existují indicie, že zákonné povinnosti nerespektují – ať už na základě podnětů spotřebitelů, vlastního monitoringu nebo předchozích kontrol.
Zdroj: ČOI
Foto: Ilustrační foto, AI
Česká obchodní inspekce e-shopy kontrola ochrana spotřebitele porušení zákona online prodej práva zákazníků