
ČR - 01.08.2025
České dráhy pokračují v masivní obměně svého vozového parku, což znamená konec pro stovky starých lokomotiv a osobních vozů. V první polovině letošního roku poslala společnost do šrotu 200 kusů železničních vozidel, přičemž nejvíce se likvidace dotkla oblíbených, ale zastaralých "koženek".
Tato modernizace je přímým důsledkem nasazování nových a komfortnějších vlaků, jako jsou elektrické a motorové jednotky RegioPanter a RegioFox, a také dálkové soupravy ComfortJet. Tyto moderní vlaky postupně nahrazují staré typy, které již nevyhovují současným standardům pohodlí a efektivity.
„V loňském roce jsme uvedli do provozu velké množství moderních elektrických a motorových jednotek RegioPanter a RegioFox a také jednotky ComfortJet pro dálkové vlaky. Dodávky „lišek“ i ComfortJetů pokračují také letos. Díky tomu jsme z provozu vyřadili větší množství starších osobních vozů, hlavně lidově označovaných „koženek“,“ uvedl Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek pro osobní dopravu Českých drah. „Nepotřebná vozidla nejdříve nabízíme zájemcům o odkup, a pokud o ně nikdo neprojeví zájem, následuje jejich šrotace. V první polovině roku jsme přistavili do kovošrotu 200 vozidel a do začátku podzimu tam plánujeme poslat dalších 60 kusů,“ dodal Ješeta.
Mezi sešrotovanými vozidly dominují právě zmíněné „koženky“, a to jak ty určené pro dálkovou, tak pro regionální dopravu, kterých bylo zlikvidováno více než sto. Kromě nich skončily svou službu i desítky motorových vozů a jejich přípojných vozů, které byly nasazovány na vedlejších tratích a byly lidově označovány jako „kufry“.
Některé vlaky najdou nový život
Zatímco většina starých vozidel míří do kovošrotu, část z nich dostala druhou šanci. Třináct vyřazených vozidel odkoupili od Českých drah různí zájemci, a to i ze zahraničí. Tyto vozy a lokomotivy budou využity mimo železnici, například jako netradiční součást gastronomických či ubytovacích provozů. Některé se objeví i na kolejích, kupříkladu v rámci nostalgických jízd. Největší zájem byl o motorové vozy a právě o „koženky“. České dráhy i nadále nabízejí zbytná vozidla k odkoupení na svých webových stránkách.
Likvidace a obměna vozového parku bude pokračovat i v nadcházejících měsících a letech. České dráhy plánují v budoucnu vyřadit více než 400 dalších starších vozidel. Tento krok má zajistit, že cestující budou mít k dispozici moderní a pohodlné vlaky, které odpovídají současným evropským standardům. V současné době České dráhy provozují více než 2 100 hnacích vozidel a vozů zařazených do ucelených jednotek a přes 1 600 osobních vozů pro dálkovou a regionální dopravu.
Zdroj a foto: ČD
