ÚSTECKÝ KRAJ - 03.12.2025
Počet stížností na nekalé praktiky zprostředkovatelů energií, takzvaných energošmejdů, opět roste. Energetický regulační úřad (ERÚ) zaznamenal nové a agresivnější metody.
Podvodníci se neštítí vydávat za vzdálené příbuzné, falšovat důvody návštěv nebo lhát o krachu dodavatelů. Nejčastějším terčem zůstávají senioři. Případy, které ERÚ řešil od srpna do konce října, ukazují, že scénáře se neustále mění, ale některé se pravidelně opakují.
Příprava terénu i nátlak u dveří
Podvodníci si často připravují půdu předem. Telefonický hovor s žádostí o schůzku působí na první pohled seriózně – slibují poradenství, úspory nebo ujišťují, že nejde o změnu dodavatele. Jakmile se obchodník dostane do bytu, začíná nátlak. Častým argumentem je lživé tvrzení, že stávajícího dodavatele koupila „pochybná zahraniční firma“ a je nutné okamžitě přejít jinam. Novou smlouvu začínají vypisovat i přes nesouhlas klienta a vydávají ji za pouhé potvrzení schůzky nebo registraci do soutěže.
Falešný příbuzný u dveří
Mezi nejnovější praktiky patří zneužívání osobních údajů přímo v terénu. „V poslední době se setkáváme s až absurdními případy, kdy si energošmejd přečte příjmení dotyčného na zvonku a následně se vydává za jeho jmenovce nebo možného vzdáleného příbuzného, aby se tak doslova vkradl do přízně spotřebitele,“ popisuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ.
Podvodníci také sázejí na moment překvapení. Zaklepou bez varování s historkou, že majitel bytu nereaguje na výzvu k výměně elektroměru. Místo technického protokolu mu však podstrčí k podpisu smlouvu. V jiných případech se vydávají za zástupce stávajícího dodavatele a tvrdí, že je nutné okamžitě podepsat převod služeb, například kontroly plynového kotle. Ve skutečnosti jde o novou smlouvu na dodávku energie.
Zneužití končící fixace
ERÚ dokumentuje konkrétní případy. V jednom z nich podomní prodejce věděl, že seniorce končí fixace u současného dodavatele. Tuto skutečnost využil k nátlaku na podpis nové smlouvy na sdružené dodávky elektřiny, ve které však chyběly klíčové údaje jako cena nebo doba trvání. Jiná seniorka se telefonicky ujišťovala, zda došlo ke změně dodavatele. Zprostředkovatel jí lhal, změnu přiznal až samotný obchodník – ten si navíc vymyslel, že zákaznice vše potvrdila po telefonu.
„Opakovaně narážíme na smluvní pokutu pět tisíc korun, pokud zákazník odmítne změnit dodavatele, a odměnu osm tisíc pro zprostředkovatele za každé uzavření nové smlouvy. Napříč republikou řádí obchodní zástupci bez registrace, kteří tak svou činnost vykonávají protizákonně,“ dodává Zemanová.
Obrana existuje
Úřad varuje, že dobré nabídky obvykle nechodí dům od domu. „Energošmejdi často sázejí nejen na vidinu skvělé nabídky, ale i na strach zákazníků, aby něco nezanedbali. Historkám podomních prodejců bychom však neměli věřit, vše bychom si měli ověřit a před každým podpisem si vzít čas na rozmyšlenou,“ připomíná Martin Bortlík, ředitel Sekce kontroly ERÚ.
Pokud už k podpisu dojde, legislativa nabízí ochranu. Smlouvu na energie uzavřenou přes zprostředkovatele lze vypovědět až do patnáctého dne po zahájení dodávek. Smlouvu přímo se zprostředkovatelem je možné vypovědět kdykoliv. ERÚ uvádí, že ve všech případech, kdy zasáhl, se podařilo situaci zachránit – často i díky pomoci rodiny či přátel.
Zdroj: ERÚ
Foto: Ilustrační foto, AI
Energetický regulační úřad podvody s energiemi nekalé praktiky změna dodavatele ochrana spotřebitele podomní prodej