Generace Z není jednotná. Mladí Češi se dělí na dravé investory a ty, kteří zůstávají u rodičů

Profilovka
před 1 hodinou

PRAHA – 04.12.2025

Představa o mladé generaci jako jednolité skupině neplatí. Lidé mezi 18 a 30 lety se v Česku radikálně štěpí na dva tábory: ambiciózní investory s jasným plánem a nejisté jedince, kteří s budoucností váhají. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Broker Consulting a agentury Ipsos.

Zatímco první skupina aktivně zhodnocuje peníze a kupuje nemovitosti, druhá část generace Z často zůstává bydlet u rodičů a otázku vlastního zázemí odkládá na neurčito. Data ukazují, že propast mezi těmito skupinami se netýká jen stavu bankovního konta, ale celkového přístupu k životu a hodnotám.

Ambiciózní: Akcie, krypto a vlastní byt

Tzv. ambiciózní skupina mladých má jasno: prioritou je finanční stabilita a vlastní bydlení. Ačkoliv se o generaci Z často hovoří v souvislosti s důrazem na flexibilitu, tito mladí by ji za stabilitu vlastního domova nevyměnili. Překvapivým zjištěním průzkumu je, že 40 % zástupců této skupiny již nemovitost vlastní.

Tomu odpovídá i jejich investiční chování. Měsíčně odkládají částky převyšující 5000 korun a nebojí se rizikovějších aktiv. „Nejlépe se mi vždy pracovalo s klienty, kteří se o investování zajímali a chtěli porozumět tomu, jak trhy fungují,“ uvádí Petr Šimčák, investiční ředitel Broker Consulting. Tito lidé využívají online platformy, investují do ETF, akcií či kryptoměn, ale pro komplexní plánování se obracejí na odborníky.

Nejistí: Bydlení jako nedosažitelný ideál

Na opačném pólu stojí skupina „nejistých“. Ti disponují nižšími příjmy a vlastní bydlení pro ně představuje spíše vzdálený sen než reálný plán. Většinou setrvávají v rodičovském domě a o finance se zajímají jen okrajově – téměř čtvrtina z nich dokonce vůbec.

Podle odborníků však nejde o lenost, ale o startovní čáru. „Rozdíl není v zodpovědnosti, ale v možnostech, které mají k dispozici. Jedni už k investování našli cestu, druzí ji teprve hledají,“ vysvětluje Petr Čížek, předseda představenstva společnosti Investika.

Co rozděluje generaci

Ekonom České spořitelny Michal Skořepa upozorňuje, že podobné spektrum od dravých investorů po konzervativce existuje i u starších ročníků. U mladých však hraje klíčovou roli rodinná tradice a dosavadní zkušenosti s penězi.

Obě skupiny se shodují na touze po finanční stabilitě, liší se však v cestě k ní. Zatímco ambiciózní mladí aktivně přebírají otěže a vyznávají hodnoty jako svoboda rozhodování či nezávislost, nejistá část generace si svůj postoj teprve formuje.

„Vidíme, že dosáhnout vlastního bydlení je ideál, kterého ne všichni v dnešní době dokáží dosáhnout, a přitom velmi záleží na tom, jak aktivně si mladí jsou ochotni jít za svými sny,“ uzavírá analytik Ipsos Michal Straka.

Zdroj: Broker Consulting

Foto: Ilustrační foto, AI

generace Z investice mladých finanční gramotnost mladých vlastní bydlení

Výběr článků
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 3 hodinami
ŽATEC – 04.12.2025 Bývalá vojenská věznice v centru Žatce, historicky známá pod ironickou přezdívkou „Šmejkalovy lázně“, se mění...
Autor: Miroslav Nauš
Miroslav Nauš – před 5 hodinami
ČR - 04.12.2025 Čtvrteční ráno 4. prosince nás posouvá hlouběji do adventního času, který je v našem regionu neodmyslitelně spjat...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 14 hodinami
PRAHA – 03.12.2025 Česká republika se po dvaceti letech diskusí dočkala sjednocení vizuální prezentace svých úřadů. Vláda na svém...
Premium články
Autor: Kama spol. s r.o.
Kama spol. s r.o. – 26. 11. 2025
ČR - 26.11.2025     /Advetorial/ Spojení pletací příze a kuchyňského vybavení může znít jako oxymóron, ale pro tradiční českou zn...
Autor: Somfy
Somfy – 21. 11. 2025
ÚSTECKÝ KRAJ - 21.11.2025  /Advertoriál/ Domov by měl být místem, kde si člověk odpočine od ruchu dne, nadechne se a na chvíli zp...
Autor: ESIMA, s.r.o.
ESIMA, s.r.o. – 13. 10. 2025
CHOMUTOVSKO - 10.10.2025 Značka EBBIE vznikla z radosti, lidskosti a spontánní pomoci v době pandemie. Dnes nabízí ručně šité pro...