Jak se v České republice utrácejí peníze na propagaci evropských fondů?

Profilovka
27. 03. 2025

ČR - 27.03.2025

Peníze z Evropské unie nejsou jen o dotacích a projektech. Je důležité, aby o nich věděli i ti, kdo by je mohli využít. Právě proto byla v letech 2014 až 2020 vynaložena téměř 650 milionů korun na publicitu a propagaci různých operačních programů.

Nedávná kontrola Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) odhalila, jak tyto peníze byly utraceny a zda přinesly očekávaný efekt.

NKÚ se zaměřil na 27 z celkových 59 projektů a zkontroloval, jak bylo nakládáno s 360 miliony korun. Hlavní zjištění bylo pozitivní – peníze byly většinou utraceny účelně a pomohly zvýšit povědomí veřejnosti o dostupných fondech EU. Nebylo zjištěno žádné porušení pravidel při čerpání těchto prostředků. Kontrolované subjekty zahrnovaly Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) a Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), stejně jako Agenturu pro podnikání a inovace a Centrum pro regionální rozvoj ČR.

Přesto byly nalezeny nedostatky ve veřejných zakázkách, zejména při nákupech propagačních předmětů a fotografických služeb, kde se často objevovali stejní dodavatelé nebo byly zakázky uděleny bez dostatečné konkurence.

MMR vynaložilo na propagaci Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) 130 milionů korun, což představuje 72 % plánovaných výdajů. Na druhé straně MPO utratilo na svůj program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK) pouze 16 % schválených prostředků, tedy 25 milionů korun.

Omezení výdajů způsobila pandemie COVID-19, která vedla k rušení dnu otevřených dveří a přesouvání seminářů a konferencí do online prostředí. Výdaje na přímou komunikaci, jako jsou konference nebo veletrhy, a také na tištěné publikace, letáky a plakáty se však u obou ministerstev pohybovaly okolo 15 milionů korun.

Zajímavé jsou rozdíly v nákladech na reklamu mezi MMR a MPO. MMR jako řídicí orgán IROP utratilo na reklamu 64,5 milionů korun, což je skoro 18krát více než MPO na OPPIK, kde bylo vynaloženo pouze 3,5 milionu korun. MMR realizovalo rozsáhlé mediální kampaně na podporu energetické modernizace a pomoci bytovým domům v Praze, stejně jako kampaně na pomoc při zotavení z pandemické krize.

Zatímco peníze na publicitu a propagaci hrály klíčovou roli ve zvýšení informovanosti o evropských fondech, kontrola odhalila i potřebu lepšího řízení veřejných zakázek. Tato zjištění mohou být cenná pro plánování budoucích výdajů a zajištění transparentnosti a efektivity využívání evropských prostředků.

Zdroj: TZ NKÚ

Evropská unie dotace EU operační programy NKÚ propagace EU Kontrola NKÚ

Výběr článků
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 4 hodinami
ÚSTECKÝ KRAJ - 23.12.2025 Krajská zdravotní upozorňuje obyvatele Ústeckého kraje na provozní dobu nemocničních lékáren během váno...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 6 hodinami
ÚSTECKÝ KRAJ - 23.12.2025 České středohoří a Ústecký kraj mají další důvod k radosti. V celostátní anketě o nejoblíbenější cyklot...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 7 hodinami
DĚČÍN - 23.12.2025 Vedení Děčína se rozhodlo pokračovat v cestě, která se v minulých letech osvědčila. Obyvatelé města budou moci...
Premium články
Autor: GRILMEN s.r.o.
GRILMEN s.r.o. – 09. 12. 2025
ČR - 09.12.2025   /Advetorial/ S blížícím se koncem roku vrcholí každoroční dilema spojené s výběrem vánočních dárků. Zvláště u m...
Autor: Vladimír Manda
Vladimír Manda – 08. 12. 2025
ÚSTÍ NAD LABEM - 05.12.2025    /Advetorial/ Zima roku 2025 přichází s jasným vzkazem: pohodlí už nemusí ustupovat stylu. Letošní...
Autor: Kama spol. s r.o.
Kama spol. s r.o. – 26. 11. 2025
ČR - 26.11.2025     /Advetorial/ Spojení pletací příze a kuchyňského vybavení může znít jako oxymóron, ale pro tradiční českou zn...