
ČR - 28.06.2025
Řešení dopravních nehod se od 1. července 2025 výrazně zjednoduší. Nová pravidla přináší především vyšší limit pro volání policie a možnost dokumentace nehody pomocí fotografií. Co to znamená pro řidiče a jak se připravit na nové povinnosti?
Už žádné zbytečné čekání na policii u drobných nehod! To je hlavní myšlenka novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která začne platit už za pár dní. Cílem je odlehčit policii, zrychlit odstraňování následků nehod a hlavně zvýšit bezpečnost na silnicích.
Limit pro volání policie stoupá na 200 tisíc
Nejzásadnější změnou je navýšení hranice škody, při které je nutné přivolat policii. Dosud platila hranice 100 000 korun, nově to bude 200 000 korun na jednom ze zúčastněných vozidel, včetně přepravovaných věcí. „Tato úprava reflektuje vývoj cen v automobilovém průmyslu a běžné náklady na opravy vozidel,“ vysvětluje mluvčí Ministerstva dopravy. Pokud tedy škoda nepřesáhne tuto částku a nikdo nebyl zraněn, ani nedošlo ke škodě na majetku třetí osoby (například svodidla, dopravní značení), policie už na místo nemusí.
Fotky místo náčrtků a brzy i elektronický záznam
Další vítanou novinkou je možnost nahradit složité náčrtky nehody fotodokumentací. „Společný záznam o dopravní nehodě nově umožňuje nahradit náčrtek dopravní nehody fotodokumentací,“ uvádí tisková zpráva. Vše je navíc připravováno s ohledem na budoucnost – v plánu je totiž zavedení elektronického záznamu o nehodě, který by mohl výrazně usnadnit a urychlit komunikaci s pojišťovnami. I nadále ale zůstane možnost využít klasický papírový formulář.
Nezapomeňte na povinnosti!
I když se pravidla uvolňují, neznamená to, že se řidiči zbaví všech povinností. Naopak, některé se zpřesňují:
-
Totožnost a údaje o vozidle: Účastníci nehody si stále musí na požádání prokázat svou totožnost a sdělit si údaje o vozidle. To zahrnuje jméno, příjmení, datum narození a případně adresu trvalého pobytu.
-
Prokázání totožnosti: K prokázání totožnosti můžete využít fyzický průkaz, ale nově i elektronický doklad v mobilu, například přes aplikaci eObčanka.
-
Údaje k vozidlu: Je nutné sdělit registrační značku, identifikační číslo vozidla (VIN) a údaje o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Platnost pojištění si můžete ověřit online na stránkách České kanceláře pojistitelů.
Co dělat, když se stanete účastníkem nehody bez policie?
-
Fotodokumentujte! Pokud je to bezpečné, pořiďte si co nejvíce fotografií místa nehody, poškození vozidel, registračních značek a případných osob. Fotografie mají silnou důkazní hodnotu.
-
Označte místo a buďte vidět! Bezprostředně označte místo výstražným trojúhelníkem a nezapomeňte si nasadit reflexní vestu.
-
Uvolněte silnici! Pokud jsou vozidla pojízdná, odstraňte je z vozovky, abyste zabránili dalším komplikacím a neohrožovali plynulost provozu.
-
Sepište záznam! Společný záznam o dopravní nehodě nemusíte vyplňovat přímo na místě stresu. Najděte si klidné místo a vyplňte ho podle předtisku nebo využijte budoucí webovou aplikaci.
-
Vyměňte si kontakty! Doporučuje se také vyměnit si telefonní nebo e-mailové kontakty s druhým účastníkem.
Kdy stále volat policii?
I přes nové limity existují situace, kdy je policie stále nezbytná:
-
Došlo k usmrcení nebo zranění osoby.
-
Vznikla hmotná škoda převyšující 200 000 korun na některém z vozidel včetně přepravovaných věcí.
-
Došlo ke škodě na majetku třetí osoby (jiné vozidlo, svodidla, dopravní značení, veřejné osvětlení atd.).
-
Nemůžete sami zajistit obnovení plynulosti provozu.
-
Některý z účastníků odmítne poskytnout požadované údaje.
Zdroj: PČR
Foto: Ilustrační foto, AI



