
ČESKO - 13.06.2025
Děsivé zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ): Systém vážení kamionů, který má chránit naše silnice před zničením, úplně selhává. Zatímco stát vydává desítky miliard korun na opravy poškozených cest, přetížené kamiony vesele jezdí dál a pokuty za to padají jen výjimečně.
Kontrolní vážení vozidel, které má zabránit tomu, aby těžké kamiony devastovaly naše dálnice a silnice, v praxi vůbec nefunguje. Ukázala to nedávná kontrola NKÚ, která se zaměřila na roky 2019 až 2024. Závěr je tristní: stát vynaložil na opravy silnic v tomto období přes 73 miliard korun, a to i kvůli tomu, že se s přetíženými kamiony prakticky nic nedělá.
Neúplné vážení, nulové pokuty
Už od roku 2010 se měly používat automatické vysokorychlostní váhy, které by odhalily přetížené vozy. Jenže první taková váha se objevila až v roce 2020. A ani těch sedm, co se nakonec zprovoznily, nefunguje, jak by mělo. V průměru jsou mimo provoz více než 60 % času.
A i když váhy něco zaznamenaly, problém se dál neřešil. Mezi lety 2020 a 2024 bylo odhaleno skoro půl milionu přetížených kamionů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) ale předalo obcím k vyřešení jen asi 58 % případů. Zbytek? Nic, prostě se na to zapomnělo.
A co se týče pokut? Tragédie! Sankce padly jen v jednotkách procent případů. Například na D1 váha za měsíc zachytila přes 9 600 přetížených aut, ale ŘSD předalo k řešení jen 250 případů. Na D5 se neřešil ani jediný z 51 tisíc deliktů zaznamenaných v roce 2020! Celkem stát z pokut za čtyři roky inkasoval směšných 21 milionů korun.
Ministerstvo dopravy problém neřeší, spíš naopak
Podle NKÚ za to může i Ministerstvo dopravy (MD), které nevytvořilo pro váhy ideální podmínky. Chybí hlavně spolupráce s obcemi, které mají pokuty vybírat. Nikdo nevyřešil přenos obrovského množství dat nebo jejich zpracování. A to už na to ŘSD ministerstvo upozorňovalo v letech 2020 a 2021!
Navíc, Ministerstvo dopravy situaci dokonce zhoršilo legislativními změnami. Zrušilo totiž postih za přetížení nápravy a ponechalo sankce jen za překročení celkové hmotnosti vozidla. To vedlo k dramatickému poklesu evidovaných přestupků, v některých případech až o 98 %. Přitom je to právě přetížená náprava, která způsobuje daleko větší škody na silnicích než celková hmotnost! Problém se tak vyřešil jen na papíře, ne na silnicích.
"V řešení problému poškozování českých dálnic přetíženými kamiony Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ani za čtvrt století příliš nepokročily," uvedl člen NKÚ Jan Kinšt, který kontrolu vedl. "Systém zkrátka nebyl nastaven tak, aby fungoval účinně a odradil provozovatele nákladní dopravy od ničení našich komunikací. Z kapes daňových poplatníků tak zbytečně odcházejí miliardy korun na opravy škod, které vůbec nemusely vzniknout."
Je tedy jasné, že je potřeba rychle jednat. Jinak budeme dál platit obrovské peníze za opravy silnic, které nám před očima ničí přetížené kamiony, na něž je stát bohužel krátký.
Zdroj: NKÚ
Foto: Ilustrační foto, AI