Sen o vlastním bydlení naráží na tvrdou realitu. Bez pomoci rodičů na něj dosáhne jen zlomek mladých

Profilovka
před 37 minutami

ČR - 26.11.2025

Vlastní nemovitost zůstává i pro generaci Z, tedy mladé lidi ve věku 18 až 30 let, naprosto zásadním životním cílem. Podle aktuálního průzkumu společnosti Broker Consulting a agentury Ipsos po vlastním bydlení touží celých 83 procent mladých Čechů. Cesta k němu je však trnitá. Pouhých sedm procent respondentů věří, že si tento sen dokáže splnit bez cizí pomoci.

Realita na trhu s nemovitostmi je neúprosná a čísla hovoří jasně. Ačkoliv drtivá většina mladých lidí považuje vlastnictví bytu či domu za prioritu, reálně jej vlastní pouze třetina dotázaných v této věkové kategorii. Vysoké ceny nemovitostí a drahé hypotéky nutí nastupující generaci hledat alternativní cesty financování. Každý třetí mladý člověk tak otevřeně přiznává, že při koupi prvního bydlení bude spoléhat na finanční injekci od rodičů.

Bydlení se tak z individuálního projektu stává záležitostí celé rodiny. Michal Skořepa, ekonom České spořitelny, tento trend vysvětluje logickým vývojem trhu. Tendence spoléhat se na rodiče podle něj není překvapivá. Důsledkem růstu cen nemovitostí v posledním desetiletí je nárůst hodnoty majetku v rukou starší generace, zatímco dostupnost pro mladé kupce se výrazně zhoršila. Mezigenerační solidarita se tak stává pro mnohé jedinou vstupenkou do světa vlastníků.

Vlastní cihla jako jistota

Navzdory moderním trendům sdílené ekonomiky zůstává tradiční model vlastnictví v české společnosti hluboko zakořeněn. Mojmír Hampl, předseda Národní rozpočtové rady, k výsledkům průzkumu podotýká, že „vlastní cihla“ je stále pevným životním cílem, který mladší generace přebírají od těch starších. Podle Hampla to vyvrací domněnky, že pro mladé bude vlastnictví jen zbytečnou veteší a budou preferovat pouze sdílení.

Při pohledu na pětiletý horizont plánuje 31 procent dotázaných bydlet ve vlastním domě. Naopak třetina mladých počítá s životem v nájmu. Často jde o pragmatické rozhodnutí, které jim umožňuje rychleji reagovat na životní změny, případně jde o lidi, kteří zatím neinvestují ani nespoří.

Nový trend: Bydlet v nájmu, kupovat na investici

Průzkum však odhalil i zajímavý posun v myšlení generace Z. Část mladých lidí odděluje potřebu bydlet od potřeby vlastnit. Scénář, kdy člověk žije v pronájmu, ale zároveň kupuje nemovitost jako investici na pronájem, je pro ně atraktivní. Tento záměr deklarovalo 32 procent mladých, zatímco u starší generace to bylo jen 7 procent.

Podle Petra Čížka, předsedy představenstva společnosti Investika, vnímají mladí nemovitosti nejen jako střechu nad hlavou, ale především jako aktivum pracující pro jejich budoucí jistotu. Vyrůstali v době, kdy vlastní bydlení nebylo samozřejmostí, a proto se na trh dívají více investičně než emočně. Chtějí si zachovat možnost volby.

Tomuto přístupu odpovídá i finanční chování části generace Z. Ti, kteří věří v dosažitelnost vlastního bydlení – nejčastěji vysokoškoláci a bezdětní muži – se na budoucnost aktivně připravují. Průměrně si měsíčně odkládají nebo investují více než 5 000 korun. Petr Šimčák, investiční ředitel Broker Consulting, hodnotí tento přístup pozitivně. Podle něj je skvělé sledovat, že mladí berou investování vážně, vzdělávají se v moderních nástrojích a budují si tak zdravý základ pro finanční budoucnost.

Zdroj: Broker Consulting

ceny nemovitostí vlastní bydlení hypotéky 2025 investiční byty finanční gramotnost mladých generace Z a bydlení

Výběr článků
Autor: Kama spol. s r.o.
Kama spol. s r.o. – před 4 hodinami
ČR - 26.11.2025     /Advetorial/ Spojení pletací příze a kuchyňského vybavení může znít jako oxymóron, ale pro tradiční českou zn...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 6 hodinami
MOST - 26.11.2025 Stobytový dům v lokalitě Pod Lajsníkem v Mostě se stává vzorem pro ostatní společenství vlastníků jednotek. Běh...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 7 hodinami
ČR - 26.11.2025 Dnešní den, středa 26. listopadu, patří celosvětové iniciativě Červená středa. Akce s podtitulem Společně za víru...
Premium články
Autor: Kama spol. s r.o.
Kama spol. s r.o. – před 4 hodinami
ČR - 26.11.2025     /Advetorial/ Spojení pletací příze a kuchyňského vybavení může znít jako oxymóron, ale pro tradiční českou zn...
Autor: Somfy
Somfy – 21. 11. 2025
ÚSTECKÝ KRAJ - 21.11.2025  /Advertoriál/ Domov by měl být místem, kde si člověk odpočine od ruchu dne, nadechne se a na chvíli zp...
Autor: ESIMA, s.r.o.
ESIMA, s.r.o. – 13. 10. 2025
CHOMUTOVSKO - 10.10.2025 Značka EBBIE vznikla z radosti, lidskosti a spontánní pomoci v době pandemie. Dnes nabízí ručně šité pro...