ÚSTECKÝ KRAJ - 01.09.2025
Duševní zdraví žáků a mladých lidí se stává jedním z největších témat současného školství. Statistiky ukazují, že třetina studentů se potýká s úzkostmi, čtvrtina s depresemi a více než pětina přiznává myšlenky na sebevraždu. Tyto alarmující údaje se promítají i do života škol v Ústeckém kraji, které čelí náročným situacím spojeným s rizikovým chováním ve školách, konflikty ve třídách nebo kyberšikanou.
Právě proto začínají školy stále více potřebovat odbornou podporu v oblasti psychologie a pedagogové se učí zvládat nové role, které jdou daleko za hranice tradiční výuky. Učitel dnes není pouze ten, kdo předává znalosti, ale často i první člověk, který rozpozná psychické potíže dítěte a musí na ně umět citlivě reagovat.
K tomuto trendu se nyní aktivně hlásí také Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Pedagogická fakulta Ústí nad Labem předala prvním absolventům mikrocertifikáty UJEP z kurzů pedagogické a školní psychologie. Devatenáct účastníků se v rámci dvou kurzů zaměřilo na prevenci rizikového chování, řešení školních konfliktů, podporu inkluze, moderní metody hodnocení žáků i téma, které dnes hýbe školami – prevenci kyberšikany. „Problematika, se kterou se účastníci potýkali, je v Ústeckém kraji realitou. Jsem ráda, že ji můžeme společně řešit,“ uvedla při slavnostním předání 1. náměstkyně hejtmana pro oblast školství Jindra Zalabáková.
Univerzita tím dává jasně najevo, že vnímá potřebu posílit psychologické vzdělávání nejen u studentů učitelství, ale i mezi již působícími pedagogy. Navíc připravuje akreditaci bakalářského studijního programu psychologie, který by měl situaci dále posílit.
Ústecký kraj školství vnímá jako jednu ze svých priorit a mezitím spustil projekt Návrat do budoucnosti, který má školám přinést modernizaci, podporu talentovaných žáků a zároveň i péči o duševní zdraví studentů. Zásadní je i finanční podpora prevence – kraj navýšil rozpočet z původních 2 milionů na 15 milionů korun. Díky tomu se budují centra školských poradenských služeb a rozšiřuje se síť krizových intervenčních týmů.
„Musíme reagovat na alarmující statistiky a poskytnout žákům i učitelům potřebnou pomoc,“ zdůraznila náměstkyně hejtmana Zalabáková.
Společná aktivita univerzity a kraje ukazuje, že psychologie ve školství už není jen doplňkovým oborem, ale stává se nezbytnou součástí života škol. V době, kdy psychické potíže mladých lidí rostou, je taková spolupráce klíčová nejen pro vzdělávací výsledky, ale především pro budoucnost celé generace.
Zdroj: Ústecký kraj
Foto: Ilustrační foto, AI
školní psychologie duševní zdraví žáků Ústecký kraj školství Univerzita J. E. Purkyně Ústí nad Labem prevence kyberšikany mikrocertifikáty UJEP rizikové chování ve školách projekt Návrat do budoucnosti pedagogická fakulta Ústí nad Labem psychologie ve školství
