Dnes je 15. březen 2025, svátek má Ida
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Aktuálně Stížností na dodavatele energií neubývá, spotřebitelé jsou ale poučenější Vytvořit článek
Stížností na dodavatele energií neubývá, spotřebitelé jsou ale poučenější
Redakce iÚSTECKO - 05. 02. 2025    4133    0 Líbil se vám tento článek?

ČR - 05.02.2025

Marné čekání na vrácení přeplatků z vyúčtování a někdy až astronomické sankce za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem. Tak se dají shrnout nejzávažnější případy, s nimiž se spotřebitelé loni obraceli na Energetický regulační úřad (ERÚ). Většina z nich mířila na několik málo dodavatelů.

Počet lidí, kteří se rozhodli řešit svůj problém s dodavatelem či zprostředkovatelem mimosoudní cestou, po energetické krizi skokově vzrostl. Zatímco v roce 2021 úřad přijal 138 podání, o dva roky později jich bylo už čtyři a půl krát tolik (628), tedy prakticky stejně jako loni.

Naopak počet neformálních podání, tedy nejrůznějších dotazů, stížností, nebo žádostí o pomoc či radu, se dostal na „předkrizovou úroveň“. V loňském roce klesl pod 10 tisíc (9 673), oproti letům 2021 (22 873) a 2022 (22 198) na necelou polovinu.

„Dobrou zprávou je, že spotřebitelé jsou po energetické krizi poučenější. Při řešení svých problémů jsou důslednější a ochotnější absolvovat i formální spor, kterým se mohou reálně domoci svých práv. I proto, že jsme se v uplynulých letech mnohem více zaměřili na osvětu, ubývá nám opakujících se obecných dotazů. Přibývá naopak specifických a složitějších případů způsobených často neférovými či přímo protizákonnými praktikami některých dodavatelů,“ shrnuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Nejzávažnější případy přitom typicky neřešíme napříč trhem. Mají je na svědomí jednotky obchodníků, kteří často využívají zprostředkovatele na úrovni podomních prodejců,“ doplňuje radní.

Dodavatelé mají rovněž tendenci si své stávající zákazníky za každou cenu udržet, někteří jim proto znesnadňují předčasné ukončení smlouvy. ERÚ se ve zvýšené míře setkával s uplatňováním jak „standardní“ smluvní pokuty, tak náhrady škody. V některých případech pak výsledná sankce překročila i stotisícovou hranici.

Nejčastějším tématem spotřebitelských podání i návrhů na sporná řízení byly záležitosti spojené s platbami za energii. Objevovaly se zejména stížnosti na chybějící vyúčtování a na praxi některých dodavatelů, kteří svým zákazníkům nevraceli přeplatky z vyúčtování.

Podrobnější návod, jak postupovat v případě dodavatelem neuhrazeného přeplatku, je na webu ERÚ.

Zdroj: TZ ERÚ

Foto: Ilustrační foto, AI



Líbil se vám tento článek?

Komentáře

Výběr článků
Redakce iÚSTECKO - před 8 hodinami
ÚSTÍ NAD LABEM - 15.03.2025 Plavecký areál Klíše se dočká dalšího vylepšení. Město vyhlásilo veřejnou zakázku na realizaci druhé...
Redakce iÚSTECKO - před 11 hodinami
LITOMĚŘICKO - 15.03.2025 Policistům se podařilo objasnit sérii krádeží a vloupání, které od poloviny loňského roku zaměstnávaly v...
Redakce iÚSTECKO - 14. 03. 2025
ČR - 14.03.2025 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy letos rozdělí téměř 36 milionů korun na podporu aktivit zaměřených n...
Premium články
Redakce iÚSTECKO - 10. 03. 2025
Život není vždy snadný a každý z nás se může dostat do situace, kdy se mu život obrátí vzhůru nohama. Zdravotní problémy, rodinné...
Plazma Most - 02. 03. 2025
Přestože krevní buňky často dostávají veškerou pozornost, krevní plazma je tichým hrdinou, který hraje klíčovou roli v mnoha aspek...
Redakce iÚSTECKO - 25. 01. 2025
Jakmile se zimní slunovrat stane minulostí a lednové večery pozvolna naberou na délce, vrcholí přípravy na jednu z nejvíce očekáva...
Reklama   •   Koupit reklamu