Dnes je 16. červen 2025, svátek má Zbyněk
Reklama   •   Koupit reklamu
Úvod Aktuálně Stížností na dodavatele energií neubývá, spotřebitelé jsou ale poučenější Vytvořit článek
Stížností na dodavatele energií neubývá, spotřebitelé jsou ale poučenější
Redakce iÚSTECKO - 05. 02. 2025    12690    0 Líbil se vám tento článek?

ČR - 05.02.2025

Marné čekání na vrácení přeplatků z vyúčtování a někdy až astronomické sankce za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem. Tak se dají shrnout nejzávažnější případy, s nimiž se spotřebitelé loni obraceli na Energetický regulační úřad (ERÚ). Většina z nich mířila na několik málo dodavatelů.

Počet lidí, kteří se rozhodli řešit svůj problém s dodavatelem či zprostředkovatelem mimosoudní cestou, po energetické krizi skokově vzrostl. Zatímco v roce 2021 úřad přijal 138 podání, o dva roky později jich bylo už čtyři a půl krát tolik (628), tedy prakticky stejně jako loni.

Naopak počet neformálních podání, tedy nejrůznějších dotazů, stížností, nebo žádostí o pomoc či radu, se dostal na „předkrizovou úroveň“. V loňském roce klesl pod 10 tisíc (9 673), oproti letům 2021 (22 873) a 2022 (22 198) na necelou polovinu.

„Dobrou zprávou je, že spotřebitelé jsou po energetické krizi poučenější. Při řešení svých problémů jsou důslednější a ochotnější absolvovat i formální spor, kterým se mohou reálně domoci svých práv. I proto, že jsme se v uplynulých letech mnohem více zaměřili na osvětu, ubývá nám opakujících se obecných dotazů. Přibývá naopak specifických a složitějších případů způsobených často neférovými či přímo protizákonnými praktikami některých dodavatelů,“ shrnuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Nejzávažnější případy přitom typicky neřešíme napříč trhem. Mají je na svědomí jednotky obchodníků, kteří často využívají zprostředkovatele na úrovni podomních prodejců,“ doplňuje radní.

Dodavatelé mají rovněž tendenci si své stávající zákazníky za každou cenu udržet, někteří jim proto znesnadňují předčasné ukončení smlouvy. ERÚ se ve zvýšené míře setkával s uplatňováním jak „standardní“ smluvní pokuty, tak náhrady škody. V některých případech pak výsledná sankce překročila i stotisícovou hranici.

Nejčastějším tématem spotřebitelských podání i návrhů na sporná řízení byly záležitosti spojené s platbami za energii. Objevovaly se zejména stížnosti na chybějící vyúčtování a na praxi některých dodavatelů, kteří svým zákazníkům nevraceli přeplatky z vyúčtování.

Podrobnější návod, jak postupovat v případě dodavatelem neuhrazeného přeplatku, je na webu ERÚ.

Zdroj: TZ ERÚ

Foto: Ilustrační foto, AI



Líbil se vám tento článek?

Komentáře

Výběr článků
Redakce iÚSTECKO - před 10 hodinami
PODBOŘANY - 15.06.2025 Na Podbořansku proběhlo uplynulý víkend rozsáhlé dvoudenní cvičení, které mělo jediný cíl: prověřit, jak j...
Redakce iÚSTECKO - před 16 hodinami
DUCHCOV - 15.06.2025 Duchcov se může pochlubit další atrakcí pro děti i dospělé. Kolem rybníka Rusputl byla v těchto dnech instal...
Redakce iÚSTECKO - před 17 hodinami
TEPLICE - 15.06.2025 Teplice se připravují na den plný zábavy, tvoření a poučení! Statutární město Teplice ve spolupráci se Střed...
Premium články
Redakce iÚSTECKO - 11. 06. 2025
MOST – 11.6.2025 Společná procházka s hlubším poselstvím. Právě taková bude akce „Šlápni proti násilí“, kterou ve středu 26. červ...
Redakce iÚSTECKO - 09. 06. 2025
Grilování je pro mnohé z nás symbolem pohody. Příjemné letní večery, vůně připravovaného masa a zeleniny, přátelé kolem stolu. Ale...
Redakce iÚSTECKO - 26. 03. 2025
ČR - 25.03.2025  /public relations/ Představte si konec dlouhého dne. Vrátili jste se domů, vyčerpaní a přemýšlíte, jak by bylo s...
Reklama   •   Koupit reklamu