Stížností na dodavatele energií neubývá, spotřebitelé jsou ale poučenější

Profilovka
05. 02. 2025

ČR - 05.02.2025

Marné čekání na vrácení přeplatků z vyúčtování a někdy až astronomické sankce za předčasné ukončení smlouvy s dodavatelem. Tak se dají shrnout nejzávažnější případy, s nimiž se spotřebitelé loni obraceli na Energetický regulační úřad (ERÚ). Většina z nich mířila na několik málo dodavatelů.

Počet lidí, kteří se rozhodli řešit svůj problém s dodavatelem či zprostředkovatelem mimosoudní cestou, po energetické krizi skokově vzrostl. Zatímco v roce 2021 úřad přijal 138 podání, o dva roky později jich bylo už čtyři a půl krát tolik (628), tedy prakticky stejně jako loni.

Naopak počet neformálních podání, tedy nejrůznějších dotazů, stížností, nebo žádostí o pomoc či radu, se dostal na „předkrizovou úroveň“. V loňském roce klesl pod 10 tisíc (9 673), oproti letům 2021 (22 873) a 2022 (22 198) na necelou polovinu.

„Dobrou zprávou je, že spotřebitelé jsou po energetické krizi poučenější. Při řešení svých problémů jsou důslednější a ochotnější absolvovat i formální spor, kterým se mohou reálně domoci svých práv. I proto, že jsme se v uplynulých letech mnohem více zaměřili na osvětu, ubývá nám opakujících se obecných dotazů. Přibývá naopak specifických a složitějších případů způsobených často neférovými či přímo protizákonnými praktikami některých dodavatelů,“ shrnuje Markéta Zemanová, členka Rady ERÚ. „Nejzávažnější případy přitom typicky neřešíme napříč trhem. Mají je na svědomí jednotky obchodníků, kteří často využívají zprostředkovatele na úrovni podomních prodejců,“ doplňuje radní.

Dodavatelé mají rovněž tendenci si své stávající zákazníky za každou cenu udržet, někteří jim proto znesnadňují předčasné ukončení smlouvy. ERÚ se ve zvýšené míře setkával s uplatňováním jak „standardní“ smluvní pokuty, tak náhrady škody. V některých případech pak výsledná sankce překročila i stotisícovou hranici.

Nejčastějším tématem spotřebitelských podání i návrhů na sporná řízení byly záležitosti spojené s platbami za energii. Objevovaly se zejména stížnosti na chybějící vyúčtování a na praxi některých dodavatelů, kteří svým zákazníkům nevraceli přeplatky z vyúčtování.

Podrobnější návod, jak postupovat v případě dodavatelem neuhrazeného přeplatku, je na webu ERÚ.

Zdroj: TZ ERÚ

Foto: Ilustrační foto, AI

stížnosti spotřebitelů ERÚ dodavatelé energií přeplatky vyúčtování energií sankce mimosoudní řešení sporů předčasné ukončení smlouvy

Výběr článků
Autor: MOSŤÁČEK.CZ z.s.
MOSŤÁČEK.CZ z.s. – před 8 hodinami
MOST - 03.11.2025 Domácí násilí nevzniká ze dne na den. Začíná nenápadně – křikem, ponižováním, výčitkami. Postupně přichází kont...
Autor: ČTK Protext
ČTK Protext – před 10 hodinami
ÚSTECKÝ KRAJ - 14.11.2025 Diabetes dnes patří mezi nejrozšířenější civilizační onemocnění a v Česku se týká více než milionu lidí...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 12 hodinami
LOUNSKO - 14.11.2025 Na dálnici D7 u Panenského Týnce zasahovali v létě policisté kvůli nestandardní jízdě autobusu jedoucího na...
Premium články
Autor: ESIMA, s.r.o.
ESIMA, s.r.o. – 13. 10. 2025
CHOMUTOVSKO - 10.10.2025 Značka EBBIE vznikla z radosti, lidskosti a spontánní pomoci v době pandemie. Dnes nabízí ručně šité pro...
BRNO - 07.10.2025     /Advertoriál/ Když se kabina uzavře a motor zaburácí, není cesty zpět. Tělo se vmáčkne do sedačky, srdce zr...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – 05. 10. 2025
ÚSTÍ NAD LABEM - 05.10.2025 V redakci jsme zvyklí sledovat dění kolem sebe. Nejen to, co se děje na ulici, v zastupitelstvech neb...