
VARNSDORF - 04.06.2025
Ústecký kraj jako zřizovatel desítek školských zařízení se dlouhodobě věnuje podpoře a rozvoji školství ve všech regionech. Zvláštní pozornost je v poslední době věnována novým ředitelům, kteří nastoupili do vedení škol teprve nedávno. Zjišťovat, jak se jim v nové roli daří, vyrazila do Varnsdorfu náměstkyně hejtmana pro oblast školství, mládeže a sportu Jindra Zalabáková.
„Chci vědět, co se daří a kde naopak mohou narazit na překážky, s nimiž by jim mohl kraj pomoci,“ vysvětlila během návštěvy náměstkyně. Ve městě se zastavila na třech školách – a každá z nich ukázala jinou tvář současného školství v kraji.
Zájem o technické i umělecké obory trvá
Na Vyšší odborné škole, Střední průmyslové škole a Střední odborné škole ve Varnsdorfu, vedené ředitelem Petrem Kotuličem, zazněly pozitivní zprávy. Škola je dobře naplněná a první kolo přijímacího řízení přineslo zhruba 900 přihlášek. Podle ředitele to svědčí o tom, že škola má mezi žáky i rodiči dobrou pověst a technické vzdělávání si udržuje své místo na trhu.
Zájem o umělecké vzdělávání potvrdila i Základní umělecká škola Varnsdorf, kde je největší poptávka tradičně po klavíru, kytaře a zpěvu. Nehudební obory, jako je výtvarná výchova, ale rovněž přitahují stále více dětí. Ředitelka Tereza Rauch, která školu vede od loňska, zdůraznila, že přihlášky se scházejí už nyní, i když oficiální zápis je plánovaný až na 13. června.
Speciální školy čelí náporu
Zvláštní pozornost věnovala náměstkyně Speciální základní škole, mateřské škole a Praktické škole Varnsdorf, kde se počet dětí každoročně zvyšuje. Škola má momentálně 74 žáků a provozuje i odloučené pracoviště. Ředitelka Blažena Dacerová, která je rovněž ve funkci od loňského roku, představila školu jako místo, které nabízí potřebnou podporu dětem se specifickými potřebami, ale také jako pracoviště, které čelí mnoha organizačním i personálním výzvám.
Kraj hledá způsoby, jak pomoci
Všechny navštívené školy ukazují, že školství v Ústeckém kraji je různorodé a že role zřizovatele zdaleka nekončí podpisem zřizovací listiny. Právě osobní kontakt a přímý dialog s vedením škol může napomoci k lepšímu fungování celého systému. Kraj se proto snaží pravidelně navštěvovat jednotlivé instituce, mapovat situaci a hledat způsoby, jak pomoci tam, kde je to potřeba.
Zdroj a foto: Ústecký kraj

