
ÚSTÍ NAD LABEM – 29.07.2025
Ústecký kraj ostře nesouhlasí s plány Správy železnic na případnou konzervaci dvou klíčových regionálních železničních úseků: Kaštice – Krásný Dvůr a Oldřichov u Duchcova – Krupka město.
Kraj naopak usiluje o zachování a rozvoj osobní dopravy na těchto tratích, které vnímá jako důležitou součást regionální mobility a turismu. Shodli se na tom představitelé kraje se zástupci dopravců na nedávném jednání.
Rada Ústeckého kraje 21. července 2025 schválila navýšení objednávky veřejné drážní osobní dopravy na úseku Kaštice – Krásný Dvůr, známém jako Doupovská dráha. Pro jízdní řád 2025/2026 bude v tomto úseku zajištěno 300 vlakových spojů ročně, což je v souladu s Plánem dopravní obslužnosti Ústeckého kraje.
Ani Kozí dráha, úsek Oldřichov u Duchcova – Krupka město, není krajem opomíjena. I přes dlouhodobou výluku od roku 2022 kraj pravidelně poptává vlakové spoje. Letos šlo o 552 spojů a pro příští rok je plánováno 568 jízd. Tyto spoje však zatím nejsou realizovány kvůli stále neukončené výluce.
Kraj chce rozvoj, nikoli uzavírky
„Vnímáme železnici jako páteř regionální dopravy a jsme připraveni ji rozvíjet, nikoli uzavírat. Na obou zmiňovaných tratích dlouhodobě poptáváme dopravu, máme pro ni finanční krytí i jasnou koncepci,“ uvedl radní pro dopravu Tomáš Rieger.
Ústecký kraj proto oficiálním dopisem vyzval Správu železnic, aby upustila od přípravných kroků ke konzervaci obou tratí. Současně požaduje obnovu provozních podmínek na trati Oldřichov u Duchcova – Krupka město. „Konzervaci se bráníme a požadujeme zprovoznění Kozí dráhy v celé délce. Linka T11 má i díky napojení na lanovou dráhu v Krupce a na místa, která jsou součástí světového dědictví UNESCO, obrovský turistický potenciál,“ doplnil Jan Růžička.
Jednání o této problematice se zúčastnili radní Ústeckého kraje Tomáš Rieger a Jan Růžička, zástupci samosprávy včetně místostarostky Krupky Miloslavy Bačové, Jiří Řehák za Teplický spolek – spolek pro oživení Krušnohoří a Českého středohoří, Petr Fišer a Jan Setvák. Dále Bohumil Augusta za KŽC, Michal Handrejch za Railway Capital a Tadeáš Richter. Krajský úřad zastupovali vedoucí odboru dopravy a silničního hospodářství Jindřich Franěk a Aleš Cestr.
Podpora turistického potenciálu železnic
Jedním z dalších témat jednání byla i otázka spolupráce kraje na rozvoji tratí s turistickým potenciálem. Kraj deklaroval podporu projektům, které zatraktivní železnici jako dopravní i volnočasové spojení v regionu, což má posílit turistický ruch a regionální rozvoj.
Zdroj: Ústecký kraj
Foto: Ilustrační foto, AI