MOST - 05.09.2025
Cestování po železnici v Ústeckém kraji prochází rozsáhlou modernizací, jejímž cílem je nabídnout cestujícím komfort a rychlost srovnatelnou s vyspělými evropskými zeměmi. Tento trend se projevuje nejen v kvalitě vlakových souprav, ale především v proměně samotných nádraží.
Jednou z nejvýznamnějších investic bude kompletní přestavba mosteckého nádraží, o jejíž finální podobě rozhodne architektonická soutěž.
Správa železnic (SŽ) vypsala architektonickou soutěž s cílem komplexní proměny budovy z 70. let. Rekonstrukce by měla stát téměř 850 milionů korun a proběhnout v letech 2030 až 2031. Vítězný tým bude mít za úkol navrhnout nové pojetí celé odbavovací haly i komerčních prostor a zajistit, aby se mostecké nádraží stalo moderním a funkčním uzlem pro všechny cestující.
Projekt přestavby má několik klíčových bodů. Součástí zadání je návrh bezbariérové lávky, která nahradí dva stávající podchody a zpřístupní nástupiště i místní část Rudolice za kolejištěm. Podle SŽ by architekti měli také sladit vzhled lávky se zastřešením nástupišť. Velký důraz se klade na design interiéru a rozmístění komerčních prostor, které by měly maximalizovat komfort cestujících. Fasáda budovy bude upravena, aby splňovala současné technické a estetické standardy.
Důležitou součástí rekonstrukce bude také nové využití budovy. Východní křídlo by mohlo sloužit pro zdravotnická zařízení, a bývalá restaurace by se mohla proměnit v unikátní expozici uměleckých děl z železničních staveb. Pro odbavení cestujících bude nově sloužit pouze dnešní odjezdová hala, zatímco menší příjezdová hala již nebude součástí veřejných prostor.
„Je to další krok v naší strategii modernizace infrastruktury v Ústeckém kraji,“ uvedl mluvčí SŽ. „Věříme, že mostecké nádraží se po rekonstrukci stane nejen důležitým dopravním uzlem, ale také místem, které bude sloužit obyvatelům města.“ Modernizace železnice na Mostecku není jediná svého druhu. V celém kraji probíhají nebo jsou plánovány podobné investice, které mají zvýšit rychlost a bezpečnost dopravy a přilákat více cestujících. Cílem je, aby se železnice stala konkurenceschopnou alternativou k silniční dopravě a přispěla k udržitelnějšímu cestování.
Foto: Ilustrační foto, AI
Vlakové nádraží Most rekonstrukce nádraží Most