Cestující ve vlaku se dočkají lepšího mobilního signálu na hlavních tratích

Profilovka
10. 10. 2023

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Správa železnic uzavřely dohodu o spolupráci, která má za cíl zlepšit kvalitu signálu mobilních operátorů na páteřních tratích. Společně budou postupovat při zjišťování a odstraňování rušivých vlivů na více než 2 300 kilometrech železnice v České republice.

Dohoda o spolupráci se dotkne hned několika oblastí. Správa železnic poskytne součinnost při kontrolách ČTÚ, který bude ověřovat plnění závazků mobilních operátorů týkajících se železničních tratí. Ty stanovují povinnost zajistit do února 2025 pokrytí koridorů v rámci evropské dopravní sítě TEN-T minimálně z 98 procent. Při zmíněných kontrolách bude ČTÚ využívat speciální měřicí vůz Správy železnic.

Oba subjekty se budou současně podílet na zjišťování a odstraňování zdrojů rušení mobilních rádiových sítí a také zdrojů rušení železničních zabezpečovacích systémů. Tato spolupráce je klíčovým krokem k zajištění lepšího pokrytí signálem a vyšší kvality služeb pro cestující na hlavních železničních tratích.

Jaké jsou nejčastější problémy s mobilním signálem na železničních tratích?

Nejčastější problémy s mobilním signálem na železničních tratích jsou způsobeny následujícími faktory: 

Překážky mezi telefonem a signálem: Mobilní signály mohou být blokovány tunely, horami, stromy, budovami atd. Dokonce i vlak sám o sobě může blokovat mobilní signály, protože vagóny jsou v podstatě velké kovové trubky jedoucí velmi vysokou rychlostí. 

Rychlá změna polohy: Mobilní signály nejsou velmi dobré v pronikání kovem a při cestování vlakem se neustále pohybujete v dosahu různých antén základnových stanic. Jakmile je váš telefon v dosahu signálu, během krátké doby vyjedete mimo dosah věže a musíte se znovu připojit k jiné BTS věži. 

Rychlost vlaku: Čím rychleji vlak jede, tím rychleji se mění síla signálu, což zvyšuje pravděpodobnost ztráty spojení. 

Tyto problémy nejenže ovlivňují pohodlí cestujících, ale také mají důležité bezpečnostní důsledky. Například vlaky musí být neustále v kontaktu s centrálním řízením a jakékoli selhání komunikace může mít kritické následky.

vlak signál

Výběr článků
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 4 hodinami
TEPLICE - 05.11.2025 Teplická botanická zahrada se 5. prosince promění v místo, kde se potkává svět dobra i zla, svatozáří i řetě...
Autor: ČTK Protext
ČTK Protext – před 7 hodinami
ČR - 05.11.2025 Rychlé půjčky, které slibují peníze „hned a bez papírování“, zůstávají pro mnoho lidí s nižšími příjmy lákavou, a...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 9 hodinami
LITOMĚŘICE - 05.11.2025 Výstaviště Zahrada Čech se tento pátek 7. a sobotu 8. listopadu promění v centrum vzdělávání, techniky a...
Premium články
Autor: ESIMA, s.r.o.
ESIMA, s.r.o. – 13. 10. 2025
CHOMUTOVSKO - 10.10.2025 Značka EBBIE vznikla z radosti, lidskosti a spontánní pomoci v době pandemie. Dnes nabízí ručně šité pro...
BRNO - 07.10.2025     /Advertoriál/ Když se kabina uzavře a motor zaburácí, není cesty zpět. Tělo se vmáčkne do sedačky, srdce zr...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – 05. 10. 2025
ÚSTÍ NAD LABEM - 05.10.2025 V redakci jsme zvyklí sledovat dění kolem sebe. Nejen to, co se děje na ulici, v zastupitelstvech neb...