Cestující ve vlaku se dočkají lepšího mobilního signálu na hlavních tratích

Profilovka
10. 10. 2023

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a Správa železnic uzavřely dohodu o spolupráci, která má za cíl zlepšit kvalitu signálu mobilních operátorů na páteřních tratích. Společně budou postupovat při zjišťování a odstraňování rušivých vlivů na více než 2 300 kilometrech železnice v České republice.

Dohoda o spolupráci se dotkne hned několika oblastí. Správa železnic poskytne součinnost při kontrolách ČTÚ, který bude ověřovat plnění závazků mobilních operátorů týkajících se železničních tratí. Ty stanovují povinnost zajistit do února 2025 pokrytí koridorů v rámci evropské dopravní sítě TEN-T minimálně z 98 procent. Při zmíněných kontrolách bude ČTÚ využívat speciální měřicí vůz Správy železnic.

Oba subjekty se budou současně podílet na zjišťování a odstraňování zdrojů rušení mobilních rádiových sítí a také zdrojů rušení železničních zabezpečovacích systémů. Tato spolupráce je klíčovým krokem k zajištění lepšího pokrytí signálem a vyšší kvality služeb pro cestující na hlavních železničních tratích.

Jaké jsou nejčastější problémy s mobilním signálem na železničních tratích?

Nejčastější problémy s mobilním signálem na železničních tratích jsou způsobeny následujícími faktory: 

Překážky mezi telefonem a signálem: Mobilní signály mohou být blokovány tunely, horami, stromy, budovami atd. Dokonce i vlak sám o sobě může blokovat mobilní signály, protože vagóny jsou v podstatě velké kovové trubky jedoucí velmi vysokou rychlostí. 

Rychlá změna polohy: Mobilní signály nejsou velmi dobré v pronikání kovem a při cestování vlakem se neustále pohybujete v dosahu různých antén základnových stanic. Jakmile je váš telefon v dosahu signálu, během krátké doby vyjedete mimo dosah věže a musíte se znovu připojit k jiné BTS věži. 

Rychlost vlaku: Čím rychleji vlak jede, tím rychleji se mění síla signálu, což zvyšuje pravděpodobnost ztráty spojení. 

Tyto problémy nejenže ovlivňují pohodlí cestujících, ale také mají důležité bezpečnostní důsledky. Například vlaky musí být neustále v kontaktu s centrálním řízením a jakékoli selhání komunikace může mít kritické následky.

vlak signál

Výběr článků
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 3 hodinami
ČESKÉ ŠVÝCARSKO - 21.12.2025 Národní park České Švýcarsko vstupuje do nové éry. Pokud patříte k milovníkům skalních měst a hlubok...
Autor: Miroslav Nauš
Miroslav Nauš – před 3 hodinami
TEPLICE - 21.12.2025 Venku někde na horách možná padá sníh, vánoční světla svítí a na sociálních sítích se lidé předhánějí, kdo m...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 6 hodinami
ÚSTÍ NAD LABEM - 21.12.2025 Být pedagogem v dnešní době neznamená jen předávat znalosti, ale také čelit obrovskému psychickému tl...
Premium články
Autor: GRILMEN s.r.o.
GRILMEN s.r.o. – 09. 12. 2025
ČR - 09.12.2025   /Advetorial/ S blížícím se koncem roku vrcholí každoroční dilema spojené s výběrem vánočních dárků. Zvláště u m...
Autor: Vladimír Manda
Vladimír Manda – 08. 12. 2025
ÚSTÍ NAD LABEM - 05.12.2025    /Advetorial/ Zima roku 2025 přichází s jasným vzkazem: pohodlí už nemusí ustupovat stylu. Letošní...
Autor: Kama spol. s r.o.
Kama spol. s r.o. – 26. 11. 2025
ČR - 26.11.2025     /Advetorial/ Spojení pletací příze a kuchyňského vybavení může znít jako oxymóron, ale pro tradiční českou zn...