Jak získat zpět peníze za nedoručené dárky?

Profilovka
07. 01. 2024

Mnoho lidí se nedočkalo objednaných vánočních dárků pro jejich blízké. Pokud prodejce nevrací peníze nebo ani nekomunikuje, existuje způsob, jak částku získat zpět i bez jeho souhlasu.

Zkušenost Evropského spotřebitelského centra Česko ukazuje, že po platbě kartou přes internet pomůže banka díky nástroji zvanému chargeback a po platbě přes online platební systémy pomohou jejich provozovatelé. Po platbě převodem mezi bankovními účty ale takovou pomoc očekávat nelze.

„Ne všechny dárky se podařilo doručit včas, a dochází ke sporům – podnikatel nadále zboží doručuje, zatímco spotřebitel ho už nechce. Nebo bylo doručeno něco jiného, něco nekvalitního nebo také nic. Spotřebitel chce své peníze zpět, ale prodejce je nevrací,“ popisuje typické situace těchto dní Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra při České obchodní inspekci.

Pokud se na vrácení peněz nedohodnou, je vhodné obrátit se na oddělení reklamací plateb banky, která byla použitou platební kartu. Pomocí chargebacku, který je nástrojem karetních asociací, totiž banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne peníze zpět o banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že vše proběhlo v pořádku. Podobně pomáhá zákaznická podpora systémů elektronických peněženek.

„Spotřebitelé by měli mít připravené podklady, včetně objednávky, faktury a případné písemné komunikace s prodejcem,“ říká Ondřej Tichota a upozorňuje i na případy poškozeného zboží: „Vždy je dobré si rozbalování zásilky nafotit nebo natočit. Takový záznam se může hodit také, když je zboží dodáno poškozené.“

Obvykle nelze získat peníze zpět po platbě bankovním převodem. To je možné pouze se souhlasem druhé strany, což nelze očekávat v případě čirých podvodů, kdy například ani není známo jméno nebo název prodejce, nebo u mnohých internetových prodejců ze zemí mimo EU.

„Pokud lidé sázeli na dobírku a zaplatili za zboží kartou přímo u doručujícího kurýra, ale nebyli s výrobkem spokojeni a prodejce jim nechce peníze vrátit, pak chargeback použít nelze,“ podotýká Ondřej Tichota.

Pokud má spotřebitel přeshraniční spor s obchodníkem z jiné země EU, Norska nebo Islandu, může využít bezplatné pomoci sítě evropských spotřebitelských center (ECC-Net). Činnost 29 center je již 18 let financována Evropskou komisí a zúčastněnými státy.

Zdroj: ČOI


Výběr článků
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 12 hodinami
ÚSTECKÝ KRAJ - 23.12.2025 Krajská zdravotní upozorňuje obyvatele Ústeckého kraje na provozní dobu nemocničních lékáren během váno...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 14 hodinami
ÚSTECKÝ KRAJ - 23.12.2025 České středohoří a Ústecký kraj mají další důvod k radosti. V celostátní anketě o nejoblíbenější cyklot...
Autor: Redakce iÚSTECKO
Redakce iÚSTECKO – před 15 hodinami
DĚČÍN - 23.12.2025 Vedení Děčína se rozhodlo pokračovat v cestě, která se v minulých letech osvědčila. Obyvatelé města budou moci...
Premium články
Autor: GRILMEN s.r.o.
GRILMEN s.r.o. – 09. 12. 2025
ČR - 09.12.2025   /Advetorial/ S blížícím se koncem roku vrcholí každoroční dilema spojené s výběrem vánočních dárků. Zvláště u m...
Autor: Vladimír Manda
Vladimír Manda – 08. 12. 2025
ÚSTÍ NAD LABEM - 05.12.2025    /Advetorial/ Zima roku 2025 přichází s jasným vzkazem: pohodlí už nemusí ustupovat stylu. Letošní...
Autor: Kama spol. s r.o.
Kama spol. s r.o. – 26. 11. 2025
ČR - 26.11.2025     /Advetorial/ Spojení pletací příze a kuchyňského vybavení může znít jako oxymóron, ale pro tradiční českou zn...