KRUŠNÉ HORY – 05.12.2025
Přípravy na stavbu největšího železničního projektu ve střední Evropě vstupují do klíčové fáze pod zemí. Správa železnic zintenzivnila geologické práce pro budoucí Krušnohorský tunel, který se stane stěžejní součástí vysokorychlostní trati mezi Prahou a Drážďany. Vrtné soupravy se nyní zavrtávají do rekordních hloubek, aby inženýři získali přesná data o složení masivu.
Aktuální etapa průzkumu, která odstartovala letos v září, se zaměřuje na šestnáct specifických lokalit. Pozornost odborníků se momentálně soustředí k obci Krásný Les na Ústecku. Právě zde vzniká vrt, který svou hloubkou nemá v rámci přípravy této stavby obdoby.
Zatímco nyní se vrtná hlavice nachází v hloubce 394 metrů, cílová kota leží mnohem hlouběji. Nejhlubší plánovaný vrt má dosáhnout až 546 metrů pod povrch. Tato sonda poskytne geologům unikátní vhled do struktury Krušných hor v místech, kudy v budoucnu budou projíždět vlaky rychlostí až 320 kilometrů v hodině.
Složité podloží vyžaduje detailní mapování
Důvodem pro takto rozsáhlý a hluboký průzkum je mimořádná geologická pestrost pohoří. „Informace z vrtů nám pomáhají upravit finální technické řešení i technologii a zároveň dávají obyvatelům v okolí stavby jistotu bezpečně zvolené trasy,“ vysvětlil Pavel Hruška ze Správy železnic.
Data získaná z hlubin se následně zpracovávají do 3D modelů. Petr Kycl z České geologické služby, která nad projektem vykonává odborný dohled, upozorňuje na význam těchto dat pro projektanty. „Kombinace vrtných dat a 3D modelu umožňuje navrhnout přesnější a bezpečnější technická řešení, která respektují skutečné poměry v podzemí,“ uvedl Kycl. První dokončené sondy již poskytly referenční data z hlubších vrstev horninového masivu.
Tunel propojí Česko a Sasko
Celý program průzkumů je masivní operací, která na území Česka a Německa počítá celkem se 157 vrty. Současná fáze potrvá do poloviny příštího roku, přičemž harmonogram prací je závislý na klimatických podmínkách v horském terénu.
Samotný Krušnohorský tunel bude po svém dokončení měřit přes 30 kilometrů. Tím se stane nejdelším železničním tunelem v České republice i v sousedním Německu. Jeho hlavním úkolem bude nejen zrychlení dopravy, ale také odvedení vlaků z povrchu do podzemí, čímž se trasa vyhne ekologicky cenným a obydleným územím. Stavba má zásadně zvýšit kapacitu mezinárodní železniční dopravy a ulevit přetíženému údolí Labe.
Zdroj: TZ SŽ
Foto: Ilustrační foto, AI
vysokorychlostní trať Krušné hory geologický průzkum železniční tunel
