ÚSTÍ NAD LABEM – 03.12.2025
Rozvoj elektromobility naráží na limity v přístupnosti pro osoby s tělesným postižením. Ústecký kraj v letošním roce realizoval unikátní projekt mapování rychlodobíjecích stanic (RDS), jehož cílem bylo ověřit jejich použitelnost pro řidiče na vozíku. Analýza třiceti zařízení ukázala, že téměř 50 % z nich není bez problémů přístupných.
Projekt, který reaguje na podněty samotných handicapovaných řidičů, se zaměřil na fyzickou kontrolu infrastruktury přímo v terénu. V průběhu roku 2025 inspektoři prověřili tři desítky stanic napříč krajem. Výsledná data rozdělila dobíjecí body do tří kategorií: plně přístupné, částečně přístupné a nepřístupné. Zjištění potvrdila, že bezbariérovost v tomto segmentu dopravy stále není standardem.
„Projekt vychází z osobní zkušenosti vozíčkářů, kteří upozorňují na to, že jim v cestě za svobodným pohybem často brání překážky, které většina z nás ani nevnímá. Právě tyto poznatky nám umožňují efektivně reagovat už při plánování nové infrastruktury,“ uvedla k výsledkům 1. náměstkyně hejtmana Ústeckého kraje Jindra Zalabáková.
Metodika kontroly byla komplexní. Hodnotitelé se nesoustředili pouze na šířku parkovacího stání, která bývá nejčastějším parametrem, ale zkoumali celkovou ergonomii a logistiku dobíjení. Klíčovými faktory byly výška a dosažitelnost dobíjecího konektoru, způsob ovládání stanice (včetně dostupnosti přes mobilní aplikace) a celkové umístění terminálu. Častou překážkou se ukázala být nutnost překonávat schody či obrubníky pro přístup k ovládacímu panelu.
Výstupem projektu není pouze statistika, ale především soubor praktických doporučení pro výrobce a provozovatele dobíjecí infrastruktury. Tato doporučení, která syntetizují zkušenosti z České republiky i vybraných evropských států, mají sloužit jako technický manuál pro budoucí výstavbu.
Podle náměstkyně Zalabákové je cílem kraje zajistit, aby nově budovaná infrastruktura již tyto bariéry nevytvářela a byla od počátku projektována univerzálně pro všechny skupiny řidičů.
Zdroj a foto: ÚK
elektromobilita nabíjecí stanice hendikepovaní řidiči bezbariérovost Ústecký kraj